Thursday, March 13, 2014

Kesan Perasaan Takut Pada Anak


Seringkali ibu bapa mengabaikan akan perasaan takut yang kadang-kala terjadi kepada anak-anak tanpa menyedari akan kesan jangka masa panjang terhadap anak tersebut. 

Dalam pada kita tak sedar, kadang-kadang kita sendiri sebagai ibu bapa yang membuatkan anak kita merasa takut walaupun niat sekadar bergurau. Sebagai contoh " e eh, bunyi apa tu, takutnye entah-entah....." 

Siaran di televisyen kini semakin banyak memaparkan kisah-kisah yang menakutkan dan seram. Kerana permintaan dikalangan peminat cerita seram yang sangat tinggi. Ibu bapa seharusnya mengelakkan dari menonton bersama-sama anak-anak. Jika sekalipun ingin menonton cerita-cerita seram ini tunggu lah sehingga anak-anak masuk tidur.



Hal ini sering dipandang remeh oleh segelintir ibu bapa, suka di sini saya berkongsi sedikit kata-kata dari 'Arb bin Saad akan kesan takut pada anak-anak :-



"Anak-anak akan lemah badannya bila diserang rasa takut, penat dan mungkin dihinggapi kebodohan apabila sering ditakut-takutkan. Sikap selalu menakut-nakutkan anak boleh membunuh perasaaan dan jiwanya lalu menyebabkan nilai-nilai murni dalam dirinya mati. Sesiapa yang mati perasaannya, tidak diharapkan daripadanya sebarang kebaikkan. Hidupnya juga tidak akan membuahkan hasil."

(dari 'Arb bin Saad)


Latihlah anak-anak untuk menghafal dan terangkan kelebihan ayatul kursi kepada anak-anak. Sekiranya anak-anak masih kecil. Seringkali perdengarkan ayat-ayat suci Al-quran atau ulangkan Ayatul-Kursi kepada anak-anak yang masih kecil. Kerana apabila mereka pandai bercakap kelak, lebih senang untuk mereka menghafal ayat-ayat suci Al-Quran.

Kadang-kala anak-anak akan dengan sendirinya membaca Ayat Kursi ketika mereka merasa takut. Teringat ketika saya masih kecil, ummi saya seringkali mengalunkan ayat-ayat suci Al-Quran terutama sekali Ayatul Kursi ketika mendodoikan saya tidur. Dan dengan secara automatik saya mampu menghafalnya sedangkan saya langsung tidak tahu bagaimana membaca Al-Quran ketika itu.

Semoga bermanfaatlah perkongsian saya pada kali ini.


Share pada facebook atau social media network yang lain untuk rakan-rakan yang lain mendapat manfaat yang sama.


Selamat beramal :)

2 comments:

  1. saya pernah sampai termimpi-mimpi n terus terjaga nak tido balik takut antu datang kat mimpi tu balik

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen
Semoga Murah Rezeki
Kalau rajin jangan lupa share artikel untuk manfaat bersama
Sharing is caring :)