Thursday, October 16, 2014

Harus Menyusu Anak Di Khalayak Ramai



Assalamualaikum dan salam sejahtera



Sumber SINI

Berkenaan dengan isu panas mengenai penyusuan anak di khalayak ramai. Ada segelintir pihak yang tidak bersetuju dengan penyusuan anak di khalayak ramai ni. Di sini ada sedikit pencerahan dari Ustaz Azhar Idrus berdasarkan soalan berikut :


Soalan :

Salam ustaz, saya ni seorang ibu yang masih menyusukan anak. Nak tanya sikit mengenai penyebaran atau post gambar stok susu badan di FB ni, apa hukumnya? Adakah susu badan itu juga aurat bagi wanita? Sebabnya perkara ini telah dibangkitkan dalam isu seorang hamba Allah yang saya tidak kenali yang saya rasa berpelajaran tinggi telah menegur dan menyalahkan seorang wanita berbuat demikian (menayangkan stok susu badan yang berbotol-botol) membuka aib sendiri sampaikan ada followers hamba ini menghentam dengan ayat2 kesat. Bagi kami yang menyusukan anak menganggap gambar2 sebagai pendorong dan motivasi untuk diri sendiri. Macam mana pula kalau ada sesetengah ibu yang menyusukan anak di tempat terbuka, tapi masih menjaga aurat?


Jawapan dari Ustaz Azhar Idrus :

W'salam..susu sama dengan darah yang tidak di kategorikan sebagai aurat. menyusu anak di khalayak ramai harus dengan syarat menjaga aurat.

Source  : Mommy Razim




Sekarang dah jelas bukan? Jangan la di hina kaum ibu yang menyusu anak di khalayak ramai. Mereka hanya menunaikan tanggungjawab dan memberikan hak anak itu sendiri. 

Sebenarnya, ibu-ibu zaman dulu ada je menyusukan anak di khalayak ramai, bezanya dulu tiada internet atau social media network untuk menyebarkan perkara ini.

Entah-entah korang antara baby yang pernah menyusu di khalayak ramai suatu ketika dulu. Fikir-fikirkanlah dan sokonglah penyusuan ibu.

2 comments:

  1. mama susukan je kat public... dah anak meronta nak.. tapi, masih menutup aurat lerr.. hihi

    ReplyDelete
  2. aik post susu dalam botol pun kena hentam?
    ntah2 pape je orang awam ni

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen
Semoga Murah Rezeki
Kalau rajin jangan lupa share artikel untuk manfaat bersama
Sharing is caring :)