Tuesday, September 30, 2014

Apa Yang Menarik Di Busan



Assalamualaikum dan salam sejahtera


Busan, Korea Utara  merupakan kota ke 2 yang terbesar di Korea Utara. Persinggahan di Busan merupakan suatu perkara yang menarik kerana kita dapat mempelajari budaya, makanan tetapi juga merasai kepelbagaian iklim di negara tersebut. Di samping menikmati shahimi, kita juga boleh melihat pemandangan laut yang cantik.

Pelbagai aktiviti boleh kita jalani ketika berada di Busan. Suasana pada waktu malam di Kota Busan amat menarik ibarat sedang menikmati cinta pandang pertama.

Antara tempat menarik yang ada di Kota Busan ialah :



1. Haeundae Beach


Haeundae Beach merupakan pantai yang terbesar di Korea dan merupakan pusat tumpuan utama para pelancong sekiranya singgah ke Busan.

Haeundae bermaksud "Laut dan Awan", nama Haeundae Beach di beri oleh Choi Chi Won yang berasal dari Dinasti Silla.

Tahukah anda? Pantai ini pernah dimasukkan ke dalam "Guinness World Book of Records" sebagai sebuah pantai yang mempunyai jumlah paying yang terbanyak sekali.

Pantai ini mempunyai kemudahan dari segi kasino, hotel, spa dan kemudahan rekreasi yang lain. Selalunya, pelbagai aktiviti perayaan atau keraian dianjurkan disini.

Pastikan sekiranya anda ke Busan, anda tidak melepaskan peluang untuk berkunjung ke Haeundae Beach ini.







2. Busan Aquarium

Alang-alang anda telah berkunjung ke Haeundae Beach, apa kata singgah sebentar ke Busan Aquarium yang berada berdekatan dengan Haeundae Beach.

Terdapat lebih daripada 250 spesis hidupan laut yang ditempatkan di sini antaranya termasuklah ikan jerung, piranha, penguin dan banyak lagi.

Busan aquarium merupakan terowong di kedalaman laut sedalam 80 meter (260 kaki)



Sumber gambar SINI



3. Jagalchi Fish Market


Tempat seterusnya yang wajib anda kunjungi adalah Pasar Ikan Jagalchi yang merupakan pasar yang terbesar di Korea Selatan dan terbesar di Asia Timur.
Lebih 400 buah kedai di tempatkan di sini. Pasar Ikan Jagalchi merupakan mercu utama di Kota Busan dan amat terkenal di kalangan mereka di Korea Utara.
Pelbagai jenis hidupan laut yang segar boleh di perolehi di sini. Terdapat juga restoran-restoran yang menyediakan hidangan makanan laut di Pasar Ikan Jagalchi.

4. Taejongdae



Taman Taejongdae di ambil sempena nama seorang Raja pada dinasti Silla. Terdapat kisah menarik di sebalik taman ini. Pada satu ketika dulu, terdapat seorang wanita setia menunggu kepulangan suaminya dan akhirnya beliau meninggal dunia dan berubah menjadi batu. Namun sang suami tetap tidak pulang.


Sumber gambar SINI



5. Seokbulsa Temple


Seni bina kuil ini sangat menarik. Kuil ini di bina daripada batu-batu yang telah sedia ada di sini. Ianya merupakan salah satu tempat yang MESTI di lawati sekiranga berkunjung ke Busan.



6. Dadaepo Sunset Fountain of Dream


Dadaepo Sunset Fountain of Dream merupakan air pancut berirama yang pertama. Pancutan airnya mengikut rentak irama lagu yang dipasang. Pastikan anda berhati-hati memilih tempat duduk kerana dikhuatiri akan kebasahan terkena percikan air pancut ini.
Selain itu, terdapat laman web di mana kita boleh request lagu apa untuk dimainkan ketika berkunjung ke sini.

Sumber gambar SINI


Mari kita lihat sedikit selingan video mengenai 14 perkara perlu dilakukan dan dilihat sekiranya anda ke Busan, Korea







Artikel ini di tulis untuk :



" Cabaran Winter In Busan Blooggers Majalah Libur - Task 1 "

Alhamdulillah akhirnya amy berkesempatan untuk menyertai Cabaran Winter In Busan dimana ianya merupakan kerjasama antara pihak Blooggers Dot Com dan Majalah Libur. Pada cabaran kali ini, para peserta dikehendaki menceritakan mengenai "Apa yang menarik di Busan" . Para peserta boleh menceritakan apa sahaja perkara yang menarik perhatian mereka untuk ke Busan, Korea Selatan.

Kepada para blogger di luar sana yang berminat untuk menyertai Trip ke Busan, Korea bersama Man Raja Lawak, apa tunggu lagi? Moh kita pakat ramai-ramai menyertai cabaran ini!

Sebenarnya, banyak lagi yang amy ingin kongsikan mengenai tempat yang menarik di Busan, tapi amy dah kesuntukkan masa.

Semoga impian ingin ke Busan tercapai. Terima kasih.

7 comments:

  1. Teringin nk ke Korea. Suke melayan rancangan Wak Doyok 'Ke Korea Ke Kita'

    ReplyDelete
    Replies
    1. amy pun teringin jugak..hope sampai la masanya :)

      Delete
  2. kalau gi sana nak cari kim tae hee je. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau g sana, amy nak cari fridge magnet bentuk kimono haha

      Delete
  3. Macam dah lama je xupdate blog nie... Eh task ke-2 dah buat ke belum ek?

    ReplyDelete
  4. ingatkan busan tu di korea selatan

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen
Semoga Murah Rezeki
Kalau rajin jangan lupa share artikel untuk manfaat bersama
Sharing is caring :)