Saturday, December 14, 2013

Semut

Semua orang aku rasa tahu semut ni sejenis serangga yang buat kerja mesti nak bergotong-royong kannn..kalau tak bergotong-royong, tu bukan kategori semut. Kooottt


Aku sebenarnya dilema dengan semut ni, tapi aku tak de lagi la letak ubat semut nak bunuh semut. Mula-mula pindah rumah ni, sekor semut pun tak ada.

One dah tu, ku tengok, banyak semut, makin lama makin banyak, laki aku kerja dia spray semut je...

Aku tukang tengok.

Aku pernah try cara ni "Wahai rakyat Nabi Sulaiman, aku hendak melihat rumahku bersih, sekiranya engkau ingin membuat sarang, kau buatlah diluar rumahku ini, dan sekiranya engkau ingin selamat, kau buatlah laluan diluar rumah ku"

Semut tu yang asalnya buat laluan ikut bawah, sikit-sikit tukar laluan makin atas, semakin tinggi, nah kau, dia buat sarang kat atas pulak. Aku dengan laki aku syak la, berdasarkan laluan semut ni, semut-semut ni buat sarang kat atas siling.


Sarang semut tu Alhamdulillah aku tengok tak de dah dalam rumah, kalau tak, kadang-kadang tu aku belek-belek majalah yang bulan-bulan lepas, selalu je ada sarang semut.

Tapi sekarang ni, kita orang laki bini pelik, bila tengok semut banyak mati kat sinki, mula-mula aku syak laki aku spray semut, rupa-rupanya dah lama dia tak spray semut-semut tu...ye la, berjemaah semut-semut tu mati bergelimpangan dekat sinki aku.

Aku hairan koottt...jakun pun ada....


Bini   "Sayang, sayang spray ke semut-semut tu?"
Laki   " Tak lah, mana ada, dah lama tak spray"
Bini    "Ye ke? Hari ni je 2 3 kali duk bersih sinki, banyak betul semut mati"
Laki    "Betul la sayang, tak spray pun"
Bini     "Hurm....semut ni bunuh diri ke ape?"
Laki     "Ye la tu kot..."
Bini      "@#$/^_^&*,-?;@^@("




Tetiba rasa nak buat laundry room macam ni....nanti aku update sumber gambar dari mana, dah terdelete pulak huhu

Creative kot laundry room ni

Sekian...thank you for reading ^_^

12 comments:

  1. hai semut..

    Ku hanya semut merah

    Aku orang kecil
    Engkau orang besar
    Tiada sebanding
    Untuk saling menyinta
    Lebih baik engkau dan aku
    Berteman biasa saja

    ReplyDelete
    Replies
    1. bhahahah tak nak berteman dengan semut..semut makan buku :(

      Delete
  2. semut tu pindah rumah ler tu.... tu yang dah tak nampak.....hehehhee

    ReplyDelete
  3. sebenarnya berlaku perang saudara dalan group semut tu. biasalah..tak puas hati ngan arahan raja dan queen semut yg suruh buat sarang kat atas siling.

    gayatlah diaorang. tu yg memberontak sesetgh puak semut.
    jadilah perang saudara antara puak pemberontak dgn puak semut yg setia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam betul je...tu pasal ada yang bunuh diri sebab tak tahan agaknya

      Delete
  4. mungkin semut tu mkn racun kat rumah org lain tp ajal smpai kat rumah aimie ;-)

    ReplyDelete
  5. saya pun kalau tak larat tengok semut beratur dalam rumah cuba berdialog dgn semut macam tu :)
    tp kes semut mati bergelimpangan kat sinki aimie tu musykil sikit,...pakat bunuh diri ramai-ramai ke?

    ReplyDelete
  6. Rasenya semut 2 mesti kata apa la punya manusia dulu aku hidup nk racunnya aku... nie aku mati pon nk persoalkan kematian aku... cuba la banyak2 bersyukur...

    NabSulaiman adalah ketua segala apa yang ada di alam ini termasuklah binatang angin air pokok jin dan lain2...

    ReplyDelete
  7. penah semut tu ad kat bekas garam...agak comfius d situ. dh tukar selera ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. haihs...bahaya ni...kena simpan garam dalam peti lepas ni :p

      Delete

Terima Kasih Sudi Komen
Semoga Murah Rezeki
Kalau rajin jangan lupa share artikel untuk manfaat bersama
Sharing is caring :)