Wednesday, July 13, 2011

Pengukus Cap Anggur

    Bila terdesak, lagi-lagi kat rumah tak ada pengukus, time ni la kena fikir something yang boleh buat jadi pengukus. Lama juga aku fikir pasal macam mana la nak kukus roti span. Teringin sangat nak kukus roti span tanpa aku beli pengukus. Ye la, tak kan la semata-mata aku nak kukus roti span tu, aku kena beli pengukus kan? Bukannya nak guna selalu pun...

     Agak-agak perlu ke aku buat entry pasal ni?urm... Kalau ada yang rasa tak perlu, tapi aku rasa perlu sebab untuk ingatan aku, ye la, kadang-kadang kita boleh lupa benda simple macam ni, bukan lupa sebab nyanyuk ke apa, tapi, tak terfikir la pulak yang kita boleh buat pengukus dengan guna 3 batang garfu dan satu periuk. Simple macam tu je dah boleh save duit dari pergi beli pengukus dan boleh jimatkan ruang dapur dari penuh dengan pengukus je kat dapur tu. Lagi pun dah akhir sem, malas nak bawak balik barang banyak-banyak.

.
.
.
.

Taraaaa...............

.
.
.

Letak 3 garfu/sudu, letak roti span dan tutup dengan penutup periuk 5-10minit.

Hasilnya, roti span yang gebu dan nyum nyum

Lepas korang letak roti span tu kat atas garfu tu, korang tutup dengan penutup periuk tula dalam 5-10minit. Kalau nak kukus pau pun boleh.


*You can try this at home

8 comments:

  1. kreatif betul!
    tak terfikir pun cara gini.

    kdg tu menyemak je nak guna pengukus yg bessar kedabak tu. hehe. tp yg ni cukup utk satu je lah ye kan? hehe

    ReplyDelete
  2. ah sedapnya.... rot ni sedap kalau cicah kaya atau kari...lembut jer.

    ReplyDelete
  3. Akak masa xde kukus gune penapis stainless steel tu. Tapi skrg da beranak pinak terus beli pengukus sbb ken kukus mcm2 utk family :), btw, pop up notification tu dah takde kat blog awak ni :)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen
Semoga Murah Rezeki
Kalau rajin jangan lupa share artikel untuk manfaat bersama
Sharing is caring :)